بلاگ

چرا در زمستان شیشه های دو جداره بخار می زنند؟ + روش های از بین بردن بخار شیشه

بخار کردن شیشه پنجره دوجداره

علت بخار کردن پنجره دو جداره در بین دو صفحه شیشه چه عواملی هستند؟

امروزه اکثر مردم در پنجرهای ساختمان‌های مسکونی یا اداری خود بجای استفاده از پنجره های قدیمی تک شیشه ای از پنجرهای دوجداره مدرن یو پی وی سی استفاده می‌کنند. علت این امر مزایایی بیشتر این پنجرهای دو جداره نسبت به همنوعان قدیمیش می‌باشد. یکی از مزایایی پنجرهای دوجداره این است که یک عایق صوتی و حرارتی خیلی خوب برای محیط داخلی است.
اما در برخی مواقع ما شاهد بخار کردن پنجره دو جداره می‌شویم، که علت آنرا نمی‌دانیم. ما در این مقاله قصد داریم که دلایل بخار کردن پنجره دو جداره، راه‌های جلوگیری از آن و روش‌های از بین بردن بخار را برای شما بیان کنیم، پس ما را تا پایان مقاله همراهی بفرمائید.

علت بخار کردن پنجره دو جداره

مشاهده محصولات پنجره دوجداره UPVC ثابت در فروشگاه پارس صنعت

دلایل بخار کردن پنجره دو جداره در بین دو صفحه شیشه

یکی از مزیت‌های اصلی شیشه دوجداره توانایی آن در جلوگیری از انتقال حرارت از داخل خانه به بیرون از خانه است. علت این امر قرار داشتن یک خلاء (یا لایه ای از گاز بی اثر ) بین دو ورقه شیشه می‌باشد.
هنگامی که انرژی گرمایی در یک طرف پنجره ایجاد می‌شود، برای عبور از این لایه داخلی به سمت بیرون با مشکل مواجه می شود و در عوض به داخل اتاق هدایت می‌شود. این کار از خروج گرما جلوگیری می‌کند و هزینه های انرژی شما را کاهش می دهد.

بخار کردن پنجره دو جداره

مشاهده محصولات پنجره دوجداره UPVC در فروشگاه پارس صنعت

بیشتر بخوانید  بهترین متریال در ساخت شیشه دوجداره

فرق هوای سرد و گرم در بخار کردن شیشه

هوای سرد انرژی بیشتری نسبت به هوای گرم دارد و توانایی کمتری در حفظ بخار آب به شکل گازی آن دارد. این بدان معناست که هوای داخل خانه شما نسبت به هوای بیرون ضعیف تر خواهد بود. هنگامی که این هوا به سطح سرد مانند پنجره برخورد می کند، انرژی لازم برای نگه داشتن آب موجود در هوا را از دست می دهد و به این ترتیب آب بر روی پنجره شما رسوب می کند. با گذشت زمان، این اثر باعث تجمع آب روی شیشه می‌شود و در نتیجه باعث می شود که در داخل پنجره شما متراکم شود.

به طور خلاصه می‌توان گفت که علت بخار کردن پنجره دو جداره، هوای گرمی است که به محض برخورد با سطح سردتر که نمی‌تواند از آن عبور کند، دوباره به آب تبدیل می‌شود.

احتمالا متوجه بخار کردن پنجره دو جداره بیشتر در اتاق های خاصی از خانه شده اید:

  • آشپزخانه
  • حمام
  • اتاق خواب
  • اتاق نشیمن

پخت و پز، دوش گرفتن، حمام کردن و لباس‌شویی همگی گرما و رطوبت قابل توجهی ایجاد می‌کنند که همین باعث می‌شود، روی پنجره‌ها بنشینند.

بخار پنجره

مشاهده محصولات پنجره دوجداره UPVC دو حالته در فروشگاه پارس صنعت

علل بخار کردن پنجره دو جداره

ما در طول شب ها به مدت ۸ ساعت یا بیشتر در یک فضای کوچک که اغلب یک محیطی در بسته است، محدود میشویم. بخار آب که در طی ۸ این ساعت از طریق تنفس از دست می دهیم به صورت رطوبت در هوا جمع می شود.

همیشه ما تمایل داریم هوای اتاق خواب‌ها را کمی خنک تر از بقیه اتاق ها نگه داریم و وسیله های گرمایشس را در طول شب خاموش کنیم، که همین دلیل سطح پنجره ‌ها سردتر می‌شود. رطوبت موجود در هوا با برخورد به سطح خنک پنجره ها به آب تبدیل می‌شود و در داخل پنجره اتاق خواب شما متراکم می‌شود.

با بزرگ‌تر شدن اختلاف دمای بیرون و داخل در زمستان، اغلب در ماه‌های سردتر، تراکم بیشتری در پنجره‌های خود مشاهده می‌کنید. بخار کردن یا رطوبت می تواند طول عمر یک پنجره را کاهش دهد، زیرا باعث رشد قالب، ساس و کنه می‌شود. میشود که می تواند به قاب پنجره آسیب برساند.

بیشتر بخوانید  آیا می‌توان پنجره دوجداره تک حالته را به پنجره دو حالته تبدیل کرد؟

بخار پنجره دو جداره

مشاهده محصولات پنجره ترمال بریک در فروشگاه پارس صنعت

چگونه از بخار کردن پنجره دو جدارها جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از بخار کردن پنجره دو جداره، باید اقداماتی را انجام دهیم تا به طور کلی میزان رطوبت در خانه را کاهش دهیم. در حالت ایده آل، باید سطح رطوبت خانه در حدود ۵۰٪ باشد.

برای جلوگیری از بخار کردن پنجره دو جداره، مراحل زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید. در اینجا چند راه برای کاهش بخار کردن پنجره دو جداره برای شما آورده ایم:

  • قرار دادن تهویه مناسب برای اتاق‌ها

سعی کنید روزانه حدود ۲۰ دقیقه پنجره ها را باز کنید (بله، حتی در فصل زمستان!) این کار باعث می شود هوای مرطوب از محیط خانه خارج شود تا هوای خشک جایگزین آن شود (مگر در مواردی که هوای بیرون مرطوب باشد).

  • از فن استخراج کننده هوای مرطوب و بخار استفاده کنید

در هنگام آشپزی یا دوش گرفتن، استفاده از فن استخراج کننده به حذف هوای مرطوب قبل از نشستن روی سطوح مختلف از جمله پنجره دو جداره و ایجاد مشکل کمک می‌کند.

  • از رطوبت گیر استفاده کنید

اگر مراحل بالا مشکل را برطرف نکرد یا حداقل تراکم را به اندازه کافی در خانه کاهش نداد. از یک رطوبت‌گیر استفاده کنید که رطوبت هوا را خارج می‌کند.

  • لباس‌ها را در داخل خشک نکنید

خشک کردن لباس های خیس در داخل خانه بخار آب موجود در هوا را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. در هنگام خشک کردن لباس‌های خیس بالاخره آب باید جایی برود. اگر خشک کردن لباس‌ها در بیرون برای شما مقدور نیست، حتمآ فضای اطراف لباس‌های شسته‌شده تا حد ممکن دارای تهویه باشد.

  • گیاهان و گل‌های داخل خانه رو به بیرون بیرید

آیا می‌دانستید که هر چه تعداد گیاهان آپارتمانی بیشتر باشد، رطوبت بیشتری در هوا به وجود می‌آید؟ سعی کنید گیاهان آپارتمانی خود را در طول زمستان به بیرون منتقل کنید یا گیاهانی را انتخاب کنید که رطوبت را جذب می‌کنند، مانند سرخس، نخل یا کاکتوس.

علت بخار کردن پنجره دو جداره

مشاهده محصولات شیشه بالکنی در فروشگاه پارس صنعت

بیشتر بخوانید  شیشه لمینت چیست و چه کاربردی دارد؟

جلو گیری از بخار کردن

هنگامی که در حال انجام اقداماتی برای جلوگیری از بخار کردن پنجره دو جداره هستید، باید مواردی را که می‌تواند در ایجاد آن نقش داشته باشد، را شناسایی کنید. یکی از بارزترین دلایل بخار کردن پنجره دو جداره، موجودات زنده ای هستند که در یک خانه زندگی می کنند، اعم از انسان، سگ، گربه یا خوکچه هندی، که با تنفس بخار آب زیادی را در طول شبانه روز منتشر می کنند.

آمارها نشان می‌دهند که یک فرد بزرگسال به طور متوسط ​​در یک چرخه خواب معمولی بین ¾ تا ۱ پیمانه آب بازدم می‌کند، بنابراین در یک اتاق خواب دو نفره بدون تهویه، این مقدار به 1½ تا ۲ پیمانه آب اضافی به اتاق اضافه می‌شود که بیش از 1½ است. یعنی یک گالن در هفته! حالا سایر اعضای خانواده و حیوانات و گیاهان را به این مقدار اضافه کنید.

بخار پنجره دو جداره

مشاهده محصولات پنجره دوجداره UPVC تک حالته در فروشگاه پارس صنعت

آیا پنجره‌ دوجداره باعث کم شدن بخار یا رطوبت داخل خانه می‌شود؟

وجود بخار در پنجره های تک جداره بیشتر از پنجرهای دوجداره است (به دلیل سردتر بودن سطح داخلی پنجره نسبت به سطح داخلی پنجره دوجداره).
تعویض پنجره های تک جداره با پنجرهای دوجداره برای رفع مشکل کافی نیست. دلیل آن این است که اگرچه محیط داخلی پنجره‌های دوجداره شما گرم‌تر می‌شود، اما باعث عبور جریان هوای اضافی به بیرون نمیشود . این امر تهویه را کاهش می‌دهد و به ایجاد رطوبت کمک می کند. علاوه بر این، شیشه های دوجداره نمی توانند بخار آب موجود در داخل خانه مانند پخت و پز یا دوش گرفتن را از بین ببرند.

بخار زدن پنجره دو جداره

مشاهده محصولات توری پلیسه در فروشگاه پارس صنعت

آیا گرمایش از کف می‌تواند باعث بخار کردن پنجره دو جداره شود؟

رادیاتورها به بالا آمدن و گردش هوای گرم کمک می‌کنند، بنابراین اگر رادیاتورهای خود را با گرمایش از کف تعویض کرده باشید، ممکن است بخار کردن پنجره دو جداره خانه خود را مشاهده کنید.

مشاهده محصولات پنجره سه جداره در فروشگاه پارس صنعت

سخن آخر در مورد بخار کردن پنجره دو جداره در بین دو صفحه شیشه

تاکنون، ما در مورد بخار کردن پنجره دو جداره صحبت کرده‌ایم، اما وقتی بخار بین شیشه‌های پنجره قرار می‌گیرد چه اتفاقی می‌افتد؟ این بدین معنی است که درزگیر پنجره دچار نشتی است که به بخار آب اجازه ورود داده است. گازهای بی اثر داخل یک پنجره دوجداره مدرن کمک زیادی به توانایی آن در حفظ گرما می کند، بنابراین اگر بین دو صفحه پنجره دو جداره خانه شما دارای بخار می‌شود، احتمالا زمان تعویض آن فرا رسیده است.

پنجره دو جداره

مشاهده محصولات و انواع پنجره های دو جداره در پارس صنعت

2 دیدگاه در “چرا در زمستان شیشه های دو جداره بخار می زنند؟ + روش های از بین بردن بخار شیشه

  1. پدرام گفت:

    سلام
    از این مطالب کاربردی بیشتر در سایت قرار بدید. ممنون

    1. admin گفت:

      سلام
      بله حتما. پیشنهاد شما رو به تیم محتوا منتقل می‌کنیم. با احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *